xerrades temàtiques

Què són?

Les xerrades temàtiques són un espai de trobada entre famílies i professionals expertes en infància i adolescència que ofereix informació, suport i orientació sobre estratègies educatives per ajudar les famílies a abordar diverses situacions en relació al creixement i el desenvolupament infantojuvenil, a través de xerrades temàtiques i tallers. A més del suport professional, el programa destaca el valor de la família com a primera font de socialització i aprenentatge i facilita la creació d’espais per intercanviar experiències, dubtes o sentiments amb altres famílies.

A qui s'adreça?

Mares, pares, familiars o tutores legals d’infants i adolescents que estiguin cursant Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria (ESO) a un centre educatiu que es trobi a la ciutat de Barcelona o a altres municipis de Catalunya. Actualment estem realitzant xerrades en format online i presencial. Els tallers i xerrades es realitzen en coordinació amb els equips directius o amb les AMPAs/AFAs dels centres.

On i quan es realitzen les xerrades temàtiques?

Les xerrades temàtiques es realitzaran als centres educatius o en format online, pactant prèviament les dates i temes amb l’equip directiu i/o l’AFA segons la disponibilitat de les famílies i l’equip professional.

Tinc interès, com es pot sol·licitar fer-ho al centre on van els meus fills/es?

  1. Parla amb la direcció o l’AFA del centre educatiu.
  2. La direcció del centre i/o l’AFA es posen en contacte amb nosaltres per pactar temes (tenim un catàleg de xerrades genèric, però es pot pactar un altre tema que sigui d’interès per les famílies), data i horari segons disponibilitat dels participants.

Per contactar o rebre informació us podeu posar en contacte amb safi@invia.cat

logo departament drets socials__antic treball afers socials i families

Xerrades temàtiques a escollir

Fraternitat a la primera infància

Des del moment en què sabem que la nostra criatura tindrà un germà o germana que comencem a tenir dubtes: com li explico per a què ho rebi de manera positiva, com puc evitar que senti gelosia, canviarà la meva relació amb la meva filla o fill gran, hauré de repartir el meu amor entre dos o tres criatures? En aquest taller parlarem dels canvis en l’organització familiar quan s’amplia la família, entendrem les demandes i necessitats de cada criatura així de com fomentar la cura de l’espai de cada membre i acompanyar el sentiment de gelosia fraterna.

Acompanyament emocional en la primera infància

Cap als 18 mesos les criatures comencen a formar-se una idea de sí mateixes, posen a prova els propis límits, cosa que comporta oposar-se a la resta del món. És una etapa inevitable i necessària per el seu bon desenvolupament. Tot i així, acompanyar la emoció sovint se’ns fa més difícil del que ens pensàvem tot i haver-nos informat sobre el tema. Aleshores ens comencem a inquietar, ens veiem repetint frases que havíem promès no dir i sentim malestar. En aquest taller posarem el focus en què ens remou, quin diàleg intern tenim en moments intensos i com podem posar en acció algunes pautes per acompanyar les rebequeries amb respecte.

Fomentem l'autonomia: ho faig sol/a!

Les nostres criatures van creixent cadascuna al seu ritme. I nosaltres rebem molts missatges externs del que haurien o no de fer per la seva edat que ens poden fer dubtar. On ens situem nosaltres per poder acompanyar les nostres criatures en la seva descoberta del medi i les pròpies capacitats? Com podem fomentar la seva autonomia? Quines responsabilitats pot tenir la meva criatura ajustades a la seva edat i respectuosa amb el seu ritme? En aquest taller aprendrem a afavorir un bon autoconcepte i autoestima en la nostra canalla.

Coeducació en família: cap a una criança lliure d'estereotips de gènere

Per tal de promoure els valors d’igualtat i respecte a la diversitat és essencial poder fer un exercici de reflexió i consciència per tal de no repetir patrons que posen en risc de violència a les nostres criatures. En aquest taller es facilitarà informació sobre com afecten els estereotips i rols de gènere a les nostres criatures. Els ajuden a ser més feliços o els limiten el seu potencial? Som conscients que tractem diferent als nens i a les nenes? Com podem promoure el joc i les joguines coeducatives? Com fomentar el pensament crític davant dels missatges que reben des dels contes, la televisió o la publicitat?

Acompanyar la sexualitat en la infància

Les persones som éssers sexuals des que naixem, però és un gran tabú social i com a famílies, en ocasions, no tenim eines per acompanyar a les nostres criatures en la descoberta de la pròpia sexualitat. Serà normal això que fa? Serà sa o bo? En aquest taller aprendrem a trencar les pròpies barreres i apropar-nos als nostres fills i filles per parlar del propi cos, del plaer i de la intimitat, de què vol dir ser nen o nena. Qui millor que nosaltres mateixos com a primera font d’informació i confidència. A més, aquest és un dels passos essencials que hem de fer com a mares i pares per prevenir situacions d’abús.

Necessitats emocional dels infants de 6 a 12 anys: fomentem la intel·ligència emocional

Les mares i pares som el primer referent per les nostres criatures a tots nivells. En aquest taller ens centrem en el món de les emocions, les seves i les nostres. Es facilitaran idees per poder ajudar als nostres nens i nenes a identificar i expressar els seus sentiments, així com a promoure una bona i efectiva comunicació familiar en relació a les emocions.

El repte dels límits i les normes

Una bona convivència familiar fa necessari unes normes adaptades a cada edat i ritme familiar. Però què passa si no funcionen? Com les acordem? Hi ha conseqüències? En aquest procés juga un paper important els estils educatius que tenim. Si som una parella parental, tenim el mateix estil? En aquest taller aprendrem quin estil educatiu estem utilitzant, si ens fa sentir bé i com em comunico amb els meus fills i filles.

Acompanyament a l'estudi i deures escolars

La vida escolar de les nostres criatures ocupa molt d’espai en les seves agendes diàries. Quan són a casa i han de continuar les seves tasques és útil preguntar-se: Com organitzem l’estudi i les tasques escolars? On estudia el meu fill o filla? Quines rutines i hàbits d’estudi té? Com podem fomentar l’autonomia en l’estudi? Quin seguiment fem de la seva agenda?  Com podem motivar-los perquè estudiïn i facin les tasques escolars? En aquest taller parlarem de com apropar-nos i acompanyar la vida escolar de les nostres criatures des de la construcció, la confiança i el respecte.

Detecció i prevenció de riscos: Bullying i relacions entre iguals

Créixer implicar obrir-se al mon i relacionar-se fora de la família. Les criatures comencen amb un model de relació, el familiar i el van replicant i modificant a mesura que creix el seu mon. Quan hi ha conflictes entre iguals, com parlem sobre la convivència a l’escola o a d’altres espais? Quan es dóna una situació d’assetjament, com podem ajudar als nostres fills i filles? Quins indicadors ens poden ajudar a detectar una situació d’assetjament escolar? En aquest taller es parla sobre com fomentar relacions socials respectuoses i com acompanyar a les nostres criatures a gestionar els seus conflictes entre iguals.

Detecció i prevenció de riscos: Ús de pantalles i xarxes socials

Les noves tecnologies cada vegada estan més integrades en les nostres vides, així com a la de les nostres criatures. És essencial fer una reflexió sobre quin ús li donem com a adultes i com a família, quins beneficis i quins riscos ens porta el seu ús. Com detectar que el nostre fill o filla està fent una mala utilització de les noves tecnologies? Com posem límits en relació a les xarxes socials? Com puc parlar sobre els riscos de les xarxes i com prevenir-los? Quins drets i deures tenen els infants en l’ús d’Internet? Sobre tots aquests temes parlarem en aquest taller.

Preadolescència: I ara què?

Quan els nostres nens i nenes es comencen a apropar a l’adolescència veiem que de sobte fan uns canvis que en ocasions com a família ens genera inquietud de si sabrem acompanyar. Potser no volem repetir antics patrons de com vam viure nosaltres aquesta etapa però tampoc tenim uns referents alternatius clars. En aquest taller parlarem sobre què és l’adolescència, quins són els canvis físics, emocionals i psicosocials que viurà la nostra criatura i nosaltres mateixes al seu costat.

Sexualitat i gènere en l'adolescència

Els nostres fills i filles travessen un període de descoberta i qüestionament propi molt intens, amb dubtes, pors i vergonyes sobre els seus sentiments, les seves emocions, la pròpia identitat i el propi cos. Què podem fer per trencar amb els estereotips de gènere que limiten el potencial de la nostra canalla i els exposa al risc de patir abusos o relacions insanes de parella? Què podem fer per perdre la por a parlar de sexualitat amb els nostres fills i filles i així evitar deixar l’educació afectiva-sexual exclusivament en mans de les xarxes socials i d’altres adolescents més o menys informats? En aquest taller aprendrem a construir un discurs clar i apoderant com a mares i pares sobre aquest gran i ineludible tema.

Conjugar el verb cuidar: em cuido, et cuido

Per tal de promoure el benestar familiar en tots els seus membres, és vital parar atenció en com ens cuidem primer nosaltres mateixes, quina importància i espai ens donem. D’aquesta manera ens convertirem en un model de referència de l’autocura per les nostres criatures. I per altra banda, també podrem cuidar d’elles des d’una posició més sana, empàtica, creativa i resolutiva.

Servei gratuït gràcies al suport de l’Ajuntament de Barcelona.
Contacte: safi@invia.cat
Telèfon: 93 215 56 26