18 desembre, dia internacional de les persones migrades

Les famílies i alumnes d’origen migrant parteixen d’una situació de desavantatge alhora d’inserir-se en el sistema educatiu de Catalunya. Especialment, en la situació de confinament que hem viscut, aquestes famílies han estat de les que més han patit les dificultats associades a barreres idiomàtiques, d’estudis previs, de temps per acompanyar als infants en les seves tasques escolars i, també, a la bretxa digital que ha dificultat en molts casos poder seguir les classes diàries.

Tanmateix, les dificultats no han esdevingut del no res, sinó que les famílies i infants d’origen migrat ja partien d’una vulnerabilització prèvia. Des de l’Espai Aprendre de l’Associació in via els donem suport des de fa 10 anys, creant en els darrers tres cursos 7 grups específics per a infants i joves migrats, en el nostre projecte UBUNTU. En l’actualitat, acompanyem i donem suport a un total de 43 alumnes i les seves famílies.

Entenem aquest treball des d’una perspectiva de gènere, multicultural i sistèmica, enfocada a la prevenció de l’absentisme escolar i amb una visió garantista de drets, per tal de contribuir a la reparació de vulneracions prèvies i presents que puguin impactar negativament en el desenvolupament d’infants i adolescents. Així, treballem amb tota la família, realitzem reforç escolar amb els alumnes, tallers grupals i donem suport als progenitors o altres adults familiars de referència per poder acompanyar als seus fills i filles, no només en les tasques escolars sinó en el seu desenvolupament emocional i la gestió del procés migratori.

Aquesta experiència és de les més enriquidores i complexes que duem a terme a la nostra entitat i esperem poder seguir endavant amb el projecte UBUNTU. Projecte que s’ha demostrat més necessari que mai i que té un ampli suport de la comunitat educativa.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *