Seguim aprenent a ser famílies

Com cada trimestre, des del SOAF, Servei d’Orientació i Atenció a Famílies, estem realitzant els grups de famílies i d’adolescents, que han començat al mes de novembre i farem fins a finals de desembre.

Per tal de poder donar respostes especifiques a les famílies, realitzem grup amb famílies amb fills/es de 6 a 12 anys i famílies amb fills/es adolescents, a més de grups d’adolescents. Les famílies amb fills petits estan venint els divendres a les 15h i les famílies d’adolescents i els adolescents, els dimarts a les 18.30h.

Què s’hi poden trobar les famílies? Què treballem? Pretenem, sobretot, que puguin tenir un espai de trobada per compartir inquietuds, preocupacions, malestars, o simplement el dia a dia del que suposa ser una família actualment, i també de ser un o una adolescent! Tenint molt present la comunicació: Què diem? Com ho diem? Com adaptem el llenguatge a l’edat dels nostres fills i filles i com el que pot semblar un problema, pot acabar sent una oportunitat de millora?

Des del grup d’adolescents ens adonem que els nois i noies d’aquesta edat estan en constant canvi i evolució, tenen molta necessitat de ser escoltats, des del respecte, i de que es tingui en compte el seu punt de vista, sense ser jutjats. Reconeixen conflictes amb els pares a causa dels canvis propis de l’adolescència, però també volen parlar més enllà de què passa a casa, ja que el seu món ara és més ampli i han d’adaptar-se a noves maneres de relacionar-se amb les seves amistats, amb els adults i amb ells mateixos. Durant les sessions que hem fet hem treballat quines característiques i consideracions pròpies té l’etapa en la que es troben, els rols familiars, la seva idea de futur i la comunicació amb la família, però també amb els seus iguals. El fet de fer les trobades en grup els proporciona seguretat, confiança i aprenentatge, ja que escolten veus de joves de les seva mateixa edat, amb inquietuds similars i maneres d’actuar diferents que els ajuden a reflexionar.

Des del grup de pares i mares d’adolescents ens adonem que els pares i mares mostren preocupacions i malestars relacionats amb l’etapa evolutiva de l’adolescència, que implica una adaptació de les normes de convivència al nou escenari i també una nova manera de comunicar-se amb ells i elles. Per tal de facilitar aquest impàs, al grup es treballen les funcions de la família (suport i control) i s’aprenen a fixar objectius de millora a un problema familiar, a potenciar les habilitats positives de comunicació i a parlar de temes altament sensibles. També es treballa com establir normes, com fixar un límit i com pensar i/o negociar una sanció coherent, així com aprendre noves eines de resolució de conflictes. Les famílies troben un espai d’escolta, normalitzen certes conductes dels seus fills i filles en compartir experiències del dia a dia, rebaixen la seva preocupació i angoixa, i això els apodera per portar a terme els canvis que ells mateixos s’han establert i dels quals en formen part.

Des del grup de pares i mares d’infants entre 6 i 11 anys hem estat treballant diferents temes en les sessions de la darrera edició. El cicle de trobades l’hem iniciat centrant-nos a conèixer les necessitats dels infants i el desenvolupament d’aquests, tot aportant estratègies a pares i mares per acompanyar els seus fills en el seu creixement. En general, una de les preocupacions dels pares i mares cap als seus fills té a veure amb el seu desenvolupament social i emocional i en com poder ajudar-los en l’aprenentatge de les habilitats socials, la resolució de conflictes amb els seus companys i amics, la gestió i l’autocontrol emocional i/o l’empatia cap als altres. Una de les preocupacions que tenen els pares i mares amb fills i filles d’aquestes edats són els límits i les normes. En el grup, s’han pogut compartir experiències i també s’han donat a conèixer diferents estratègies per aplicar-los a casa en diferents situacions quotidianes, com poden ser l’hora d’anar a dormir, la gestió del temps que es dedica a les noves tecnologies, la millora dels hàbits i l’autonomia, etc. La comunicació i com ens relacionem amb els nostres fills i filles és un altra qüestió que també interessa a pares i mares. Per això, també hem tractat aquesta temàtica parlant sobre els estils educatius i la funció de la família: així, hem pogut parlar sobre els diferents estils parentals i reflexionar sobre com ens relacionem i comuniquem amb els nostres fills i filles en diferents situacions. Els pares es mostren participatius en les diferents sessions i agraeixen un espai en el qual poden compartir inquietuds i dubtes i escoltar altres pares que poden trobar-se en les mateixes situacions, i així poder seguir aprenent entre tots.

 

Marta Benítez, Alba Soria i Lorena Domínguez

Equip del programa Endavant


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *